We gaan onderweg.

10 september 2023 - O Cebreiro, Spanje

En dan is het eindelijk 10 september en gaan we om 7 uur de lucht in richting Santiago de Compostela.

Ufff ik zou om 3 uur opstaan, douchen, bakkie koffie, rustig aankleden, krentenbollen klaar, maar om 2 uur stond ik al onder de waterstraal zonder 1 minuut geslapen te hebben. 🤦‍♀️

Bang om te verslapen doe je natuurlijk geen oog dicht, dus ik was in ieder geval op tijd klaar.🤣

Om 04:15 kwam taxi Samantha en toen richting Gerda en Klaus, want die moeten ook nog mee.

Het inchecken is altijd spannend als je met stokken onderweg gaat als pelgrim.

Naar aanleiding van de tip van vorig jaar om met stokken in gebruik binnen te lopen als zijnde hulpstokken ging ik vol goede moed door de scan.

Helaas was het dit keer weer anders en mocht het niet🤦‍♀️

Eerst door de pieper met mijn ijzeren knie, dus kon redelijk overtuigend aantonen dat ik ze nodig had.

Nou, met Gods gratie mochten ze erdoor 🎉, maar dan moet de knapzak nog door de scan.

Of ik die even wil openmaken. Nou moet je weten dat ik verschillende vakken aan de buitenkant heb en dus zet ik mijn vriendelijkste 5 uur op de zondagochtendlach op en vraag waar ik het open moet doen.

Gaat het om de injectiespuiten die ik mee heb voot de rug of waar moet ik heen? De vrouw  had duidelijk meer moeite met het tijdstip en zei dat ik gewoon moest openmaken🤷🏼‍♀️

Ok, de binnenzak dan maar en ja hoor daar zat het meest gevaarlijke ding dat ik mee kon nemen; alles in 1 shampoo. Grote tube, dat wel, dus hup in de kiepelton zonder pardon.

Niet heel erg, maar nu moet ik ergens onderweg een shampootje scoren.🤦‍♀️ Ohoh, nog wat gezien op de scan; een schaartje in mijn botequin voor de pleisters. Ook die in de kliko🤦‍♀️

Toen nog even debateren over de stokken en weg waren.

Pffff, ze maken het een pelgrim op bedevaart niet makkelijk hoor🤦‍♀️🤦‍♀️

Afijn na een kleine 11 reisuren zijn we in O Cebreiro en gaan we een beetje op verkenning.

Om 19:00 zitten we braaf te zijn in de kerk en daarna de pelgrimsmis, wat zoveel betekent als dat alle pelgrims op het altaar moeten verzamelen en een steentje met de gele pijl krijgen en waarna er in allerlei talen door allerlei pelgrims een gebed wordt voorgelezen en een uitleg komt wat ultreia suseia betekent.

Ultreia vooruit.        Suseia naar boven, naar de sterren.

Om het helemaal te begrijpen is de betekenis van de naam Santiago de Compostela, veld onder de sterren.

Wat weer een heel ander verhaal is. ( lees camino Portugues) 🤣

Na de mis ons binnenwerk verzorgd met eten en te bed om 21:30 uur.

Morgen beginnen we met de 1ste etapa  naar Triacastela.

IMG-20230910-WA0000

1. Nicole:
    10 september 2023
    Zet hem op💪
  2. Diana:
    11 september 2023
    Onze stokken nooit meer teruggezien. Verdwenen onderweg. Wel geld terug gekregen van de verzekering maar daar hadden we niets aan. Veel succes met jullie tocht.